כוח האמונה לייצר את המציאות

כוח האמונה לייצר את המציאות - התגשמות חלום?

מה הקשר בין חלום, אמונה ומציאות? סיפור אמיתי על חלום מסויים – שהפך למציאות, ומציאת הקשר בין החלום בעולם הדמיון והמציאות בעולם הגשמי: האמונה •  "תמיד תראו את האמונה שלכם בעיניים" – כפשוטו…

אנחנו מדברים כאן הרבה פעמים על הכוח האדיר של האמונה, ומנסים להחדיר לעצמנו יותר ויותר את התובנה ש"תמיד תראה את האמונה שלך בעיניים", כלומר: המציאות שמסביבנו אינה אלא התממשות של האמונה שלנו, לא פחות ולא יותר. נשנה את האמונה – המציאות תשתנה. פשוט.

אלא, שמסתבר שקשה לשנות את מערכות האמונה שאתה חי לפיהן, וגם שהחברה מסביבך חיה לפיהן. גם אם תחשוב שאתה משנה את האמונה באופן ברור, עדיין באופן מעשי האמונה הישנה שלך נטועה חזק בתוכך, והשינוי של האמונה יכול להיות רק על ציר הזמן. אם נבין זאת, נדע שתמיד נוכל להגיע לאמונות שלנו, "לאט, אבל בטוח". אם נשלה את עצמנו שהאמונה שלנו כבר שלמה, ונרצה את הכל "מייד ועכשיו", אנו עשויים להתייאש מהר, ולעקור את האמונה החדשה "מייד ועכשיו"…

באותו הנושא, לפניכם סיפור אמיתי, ששודר בסדרה האמריקאית "Beyond Belief" ('מעבר לאמונה'), שנושאו חלום שהתגשם, או "חלום אמיתי", כפי שרגילים לכנות זאת. אבל אנחנו נציע כאן זוית ראיה אחרת על אמיתות החלום, ונשאל האם הוא מתאים לתובנה, שתמיד חווים את מה שמאמינים בו.

תמצית הסיפור, ששודר במהלך הפרק ה-11 של העונה השנייה של הסידרה, היא שעיתונאי במערכת עיתון בתחילת המאה הקודמת, מחפש סיפור טוב לכתבה בעיתון הבוקר, אך לא מוצא. הוא נרדם במשרד, ומתעורר מתוך חלום חזק, על התפרצות הר געש באי מרוחק, שגורמת לנחשולי ענק במקומות רבים. הוא מחליט לכתוב את החלום, כדי אולי לפרסם אותו בתור סיפור קצר מתישהו, ומדפיס אותו במכונת הכתיבה שלו במשרד. הוא פורש מהמשרד בלילה, כשהסיפור הקצר שלו עדיין על שולחנו. עורך עיתון הבוקר טועה וחושב שהסיפור הקצר הוא כתבה לעיתון, ומחליט לפרסמו בתור "סקופ".

הטעות מתגלה כשהעיתונאי מגיע למשרד, והעורך נאלץ לנסח התנצלות על ה"סקופ" שפורסם בטעות בעיתון. אלא שבטרם פרסום ההתנצלות, מקבלים באמצעות הטלגרף מסר על התפרצות הר געש באי מרוחק. לא עובר זמן רב, וגם מדווחים על נחשולי ענק שנוצרו כתוצאה מההתפרצות. הסיפור מתברר כאמיתי. עד כאן תמצית הדברים.

בדר"כ כשאנחנו שומעים סיפור כזה, אנחנו חושבים על כך שהחלום היה אמיתי, כלומר – העיתונאי ראה בחלומו מציאות ממשית, או לכל הפחות חזון אמיתי. אנחנו יודעים שיש חלומות אמיתיים, וגם חלומות שמתגשמים.

אבל אפשר להסתכל על הסיפור מזוית אחרת לגמרי:

העיתונאי חלם חלום, דמיוני לצורך העניין. הוא גם ידע שמדובר בחלום, ואפילו לא ממש חשב שמדובר בחלום נבואי. עורך העיתון שקרא את ה"כתבה", היה משוכנע שמדובר בסקופ אמיתי. הוא האמין בשלמות שהסיפור בכתבה אינו אלא מציאות. כתוצאה מכך, הוא פרסם את הסיפור בעיתון כ"סקופ". לקוראי העיתון לא היה ספק שהם קוראים ידיעה חדשותית. גם הם האמינו לגמרי שהכתבה אינה אלא מציאות.

בשלב שהעיתונאי הסביר את הטעות לעורך העיתון, קוראי העיתון כבר קיבלו את הדברים באמונה כמציאות מוגמרת. לכן, כיוון שאנשים תמיד חווים את האמונה שלהם, המציאות השתנתה – כי העולם הזה אינו אלא השתקפות של אמונות ותו לא – והכתבה אכן היתה אמיתית!

מהזוית הזו, אפשר לראות, שלא החלום הוא נבואי, או מציאותי, אלא השומעים אותו, והמאמינים לו, בלא הטלת ספק, גורמים לו להיות כזה בדיעבד.

מי שרוצה, יכול לקבל את הסיפור הזה, בתור חיזוק לכך ש"תמיד תראו את האמונה שלכם בעיניים"…

מאמרים רלבנטים:

הוספת תגובה חדשה

11 תגובות על: כוח האמונה לייצר את המציאות

  1. מאת בצלאל:

    לא הכל זה אמונה,ישנם גם מחשבות,רגשות,מסרים,דמיון,כוח רצון,שכל,תןדעה,נשמה,נפש ועוד.
    נשאלת השאלה איפה כל אלה משתבצים בתפיסת מציאות שלך?

    • מאת אני מאמין:

      לדעתי אמונה היא הבסיס והיא התוצאה של כל אותם המרכיבים שהזכרת, ושל עוד מרכיבים נוספים.

      הכוונה היא שכל המרכיבים הללו מייצרים אצל האדם תודעה מסויימת כלפי המציאות, שאותה הוא תופס כמציאות אמיתית, ועצם התפיסה שלו לגבי עניין מסויים כמציאותי, הופך אותו למציאותי אצלו, ואת זה אפשר לכנות בפשטות בשם "אמונה".

      אם נסתכל למשל על הסיפור שבמאמר הזה, הרי שכשהכתבה התפרסמה, אז אנשים חשבו מחשבות לגבי הר הגעש שהתפרץ, דמיינו איך זה קורה, חשבו בשכלם מה המשמעות של הדבר, הרגישו בנשמתם את הצער של הסובלים וכו', אבל כל הדברים הללו יחדיו יצרו אצלם את האמונה במציאות מסויימת, וכפועל יוצא – את המציאות.

      שבוע טוב.

      • מאת בצלאל:

        אני לא חולק על האמונה ,פשוט טוען שגם המחשבה,הדמיון,הרגש העמוק של הכרת תודה, לבורא עולם,כוח רצון,מודעות ועוד כל אלה הם יוצרי מציאות רבי עוצמה בנוסף לאמונה.

        • מאת אני מאמין:

          ברור. אין כל מחלוקת. ההבדל בינינו הוא רק בהגדרות. אמונה, לדעתי, היא שם שכולל את כל הנ"ל (מה שנובע ממנו ומה שנוצר כתוצאה ממנו).

          ערב טוב.

          • מאת בצלאל:

            אני טוען שקודם כל קיים הרצון,לאחר מכן חוכמה(מטרה,ותהליך ההגשמה)לאחר מכן רגש עמוק של תשוקה והכרת תודה,ואז ניבראת האמונה,האמונה בדרך,האמונה במטרה וכו'.
            מה דעתך?

          • מאת בצלאל:

            נ.ב
            יכול להיות שאתה מייחס לתפיסת המציאות ומערכת ההסכמות את הערך "אמונה"?

            • מאת אני מאמין:

              בהחלט. לדעתי, אמונה היא בהחלט מקבילה לתפיסת המציאות. אם אדם תופס את המציאות בדרך מסויימת, הרי שהתפיסה הזאת משקפת את מה שהוא מאמין בו כלפי המציאות, וזה מייצר את המציאות אצלו.

              לגבי הדרך: רצון-חוכמה-תשוקה-תודה, אין לי, כפי שכבר אמרתי שום מחלוקת. להיפך, זאת בהחלט צורה יפה מאוד להציג את הדברים. (נדמה לי, אם אני זוכר משהו מזה, שהכל לפי הקבלה מתחיל ברצון). מה שאמרתי זה פשוט שגם רצון כלשהו לא יכול להיווצר בלי אמונה כלפי מה שרוצים (למשל: שהוא קיים, או שכדאי להשיג אותו וכו').

              בסיפור של רבי נחמן מברסלב "מעשה מאבידת בת מלך", מתואר כמעט בדיוק מצב של יצירת המציאות בהתאם לדרך שהצגת. רק שלדעתי, כשמסתכלים על זה מנקודת המבט של האמונה, זה מצטייר אחרת:

              למשל: בעת הרצון הראשוני – 5% אמונה במציאות הדבר.
              בעת "החוכמה" – 25% אמונה במציאות הדבר.
              בעת "התשוקה" – 50% אמונה
              וכו' וכו'.

              כל אחד מהשלבים הכרחי ליצירת המציאות, כמו שהוא הכרחי לבניית האמונה, אבל ברגע שהאמונה מלאה – היא הופכת למציאות.

              אבל ההבדל הוא לא רק במינוח. אם אכן הכל תלוי באמונה, הרי המשמעות היא שהדרך כפי שהצגת אותה, אינה בלעדית, אלא יש אפשרות ל"קיצורי דרך", וזה ע"י עבודה על האמונה (או תפיסת המציאות, אם תרצה). השאלה היא כיצד אפשר להגיע ל-100% אמונה, כי ברגע שיש 100% אמונה, יש 100% התגלות – 100% מציאות.

              לכן, לדעתי, הסיפור שבמאמר מציג מצב שאנשים הגיעו ל-100% אמונה, שלא ע"י רצון וכו', וכך נוצרה 100% מציאות.

              יום טוב שיהיה לך (ולכולם).

  2. מאת בצלאל:

    סליחה שאני לכאורה מקשה אבל אני שואל בכינות,
    מאין לי שהאמונה שלי אמיתית?האם קיימת שיטה להעצים את האמונה במהירות ובחוזק גדולה מהרגיל?

    • מאת אני מאמין:

      אני לא בטוח שהבנתי את השאלה, אתה שואל איך אפשר לדעת שהאמונה היא מלאה, או איך אפשר לדעת שהיא משקפת "אמת"?

      בכל מקרה, העצמת האמונה היא בדר"כ ע"י חיזוקים. יכול להיות חיזוקים מילוליים (affirmations), יכול להיות התחזקות במחשבה כלפי מה שמאמינים בו, או החלשת המחשבה והאמונה בדבר שמכנגד.

  3. מאת בצלאל:

    איך אפשר לדעת אם האמונה אמיתית או שקרית,
    לדוגמה:אני מאמין שאם אני יחסוך מעצמי וממישפחתי אני יתעשר,
    האם זאת לא אמונה שקרית שכל הקמצנים נוהגים על פיה?