סוד הזמן והמרחב מתגלה בעת מוות קליני

סיפורי מוות קליני

חווית סף המוות של פיליס אטווטר, שבעקבותיה הפכה לחוקרת מקרי מוות קליני, היתה חוויה יוצאת דופן. היא הצליחה לראות את סוד הזמן והמרחב, בצורה לא שונה בהרבה ממה שמתאר המדע, אלא שהיא ראתה את זה בעצמה, בצורה מאוד מיוחדת.

קטע מחווית סף המוות של פיליס אטווטר (כיום: פ.מ.ה. אטווטר PMH Atwater), שאירע בשנת 1977. פיליס הפכה לחוקרת חוויות סף מוות, ופרסמה מספר מחקרים וספרים בנושא.

…הפצצה המתקתקת שבתוכי, בליבתה של יישותי, התפוצצה בסופו של דבר.

זה היה סוג של התאבדות, בכך שרציתי למות, והגוף שלי כבר היה תשוש מדי מלהתווכח. האפשרות להבריא הוכיחה את עצמה כעבודת-פרך. החיים איבדו כל משמעות. כבר לא יכולתי להבין את ילדיי שלי. כמו כן הגעתי למצב ששנאתי שנאה עזה את המראה שלי ואת גודל הגוף שלי, הרגשתי שהייתי מכוערת, מבוגרת ושמנה. ידעתי ש"הצד השני" היה טוב יותר מזה, אז החלטתי לשוב לשם. רציתי למות, אז מתתי. לא היתה לי דרך לדעת אם מתתי, בדיעבד ידעתי שסימני החיים שלי פסקו, והגוף שלי נפל.

…עליתי לעולם של אור בוהק, ומנגינה בלתי רגילה, משהו שלא חוויתי עדיין מעולם. זה חשוב, כי אני הייתי מבצעת ומלמדת מדיטציות מזה כעשור, כך שהיו לי מפגשים אינספור עם מסע רוחני, אורות לבנים ומצבי מודעות שונים… כל זה לא היה חשוב כעת. כל מה שהיה חשוב זה איפה הייתי, והמקום שבו הייתי לא היה דומה לשום מקום שהייתי בו לפני כן. הכל היה נפלא, בוהק ויפהפה, כל מה שיכול להיות.

ואז עצרתי קצת. לא ציפיתי לראות דבר, ובוודאי שלא את המחזה הכביר שראיתי. לפני עיניי הסתובבו שני עצמים, שאקרא להם מערבולות (ציקלונים, כמו טורנדו עבה) בשל החוסר במילה מתאימה יותר. אחת היתה גדולה מלמעלה, מצטמצמת לפִּײָה [למטה]. השניה היתה הופכית, בדיוק מתחת, והיתה רחבה מלמטה ועולה עד לפִּײָה [למעלה]. הם יצרו צורת שעון חול, ולמרות זאת, שתי הפִּיות לא נפגשו במרכז. במקום זה, קרן החוצה מהנקודה ההיא סוג של אור, שאני מהססת לכנות בשם אור. אני לא יודעת כיצד לכנות אותו. בשפה האנגלית אין מילה כזו. הקרניים שלו נפלטו החוצה לכל הכיוונים.

הושהיתי ליד המרכז, כשהתבוננתי ביראת-כבוד על המחזה העצום שנגלה לפניי. שתי המערבולות הסתובבו במהירויות מסחררות. המערבולת העליונה הסתובבה בכיוון השעון, וזו שלמטה הסתובבה נגד כיוון השעון.

בתוך החרוט העליון ראיתי גרגיר קטן של חול שזיהיתי אותו כעצמי: פיליס. על פיליס וחייה שחיה, היו מונחים כל הגלגולים הקודמים והבאים שלה. הכל התרחש באותו הזמן ובאותו המרחב! כמו כן זיהיתי אחרים מסביב לפיליס, ואותו דבר התרחש אצלם. ראיתי המוני אנשים אחרים בכל מקום בתוך החרוט, ואותו הדבר התרחש עבור כולם. הרגשתי כאילו צפיתי בכל החיים, והגעתי לתובנה שזמן ומרחב אינם קיימים בכלל.

לא ראיתי שום תנועות למעלה או למטה, אחורה או קדימה, שמאלה או ימינה. מה שראיתי היה רק התרחבות והתכווצות. אף אחד לא היה גדול, או קטן, מהשני, אבל כמה אנשים היו מורחבים וגודלים יותר, ואחרים היו כל כך מכווצים, שנראו מתכווצים ומצטמקים.

כשחיפשתי רמזים נוספים לחיים, שמתי לב שפיליס נמצאת גם במערבולת התחתונה, ובדיוק באותו מיקום [יחסי] שלמעלה, וכך גם כל האחרים. המערבולת התחתונה היתה דמות-ראי של העליונה. הן היו השתקפויות האחת של השניה. כמו למעלה – כך למטה.

מרתק ככל שזה היה, תשומת לבי עברה לאחר מכן למרכז. זה היה המקום שאליו רציתי ללכת, לתוכו ודרכו. הרגשתי כאילו זה היה פתח לאלוהים. סוף סוף אגלה את המקור – אלוהים עצמו. הייתי בדרכי לשם.

הכוח שבא מהמקום הזה היה כה כביר, וההקרנה שלו כל כך עזה וחזקה, שזה היה מכאיב להסתכל ישירות עליו, ולכן, מה שראיתי ממנו היה ממבטים חטופים מהירים שלי הצידה. זה היה המקום שאליו רציתי ללכת, בלי קשר למשמעות האפשרית של הבחירה הזו. היתה לי הרגשה שהמקום הזה, החלל הזה, יוביל איכשהו לאלוהים. רציתי להכיר את אלוהים. רציתי לדעת מהו אלוהים, ולכן נעתי לעבר הקרניים.

…כשהייתי קרובה מספיק לליבת המרכז עד שהרגשתי את העוצמה החודרת של כל קרן וכמעט התעוורתי מהזוהר, נוכחות אוהבת מנעה ממני להתקרב, ואז התחלתי לשמוע את קולו של בני, קלי. הקול שלו תפס את תשומת לבי. כשניסיתי להקשיב יותר, היססתי. למרות שלא שמעתי שום מילים, רק קול, היה משהו מאוד בלתי רגיל בקול שלו. לא שמעתי קול של בן האוהב את אימו. שמעתי במקום זה קול של אדם שנותן אהבת חינם לאדם אחר, בגלל שבחר בכך, לא בגלל שהיה צריך, או בגלל שציפו ממנו לכך. היה זה קול של אדם שנותן במלואו, בלי הסתייגות, בלי ספק, בלי ציפייה או צורך, בלי תנאים או הגבלות. היתה רק אהבה. אהבה כל כך עשירה, חמה, רעננה ושמחה, כל כך נדיבה ומקיפה, שנראה שהיא המתנה הגדולה מכל המתנות: אהבה ללא תנאים!

כל כך שמחתי לגלות שכזה דבר יכול להתקיים בעולם הגשמי, עד שכך נעתי מהמערבולות, מהקצה של עולם האור הזה שהקיף אותי, וחזרתי לשמיים הליליים ולבית שלי, עד שנכנסתי לגופי מחדש דרך הראש, והתכווצתי כדי להתאים את עצמי לגוף…

עיון נוסף (אנגלית):

מאמרים רלבנטים:

הוספת תגובה חדשה

תגובה אחת על: סוד הזמן והמרחב מתגלה בעת מוות קליני

  1. מאת המערכת:

    גירסה מפורטת יותר של המקרה הנ"ל, לכל המעוניין:

    …הפצצה המתקתקת שבתוכי, בליבתה של יישותי, התפוצצה בסופו של דבר.

    זה היה סוג של התאבדות, בכך שרציתי למות, והגוף שלי כבר היה תשוש מדי מלהתווכח. האפשרות להבריא הוכיחה את עצמה כעבודת-פרך. החיים איבדו כל משמעות. כבר לא יכולתי להבין את ילדיי שלי. כמו כן הגעתי למצב ששנאתי שנאה עזה את המראה שלי ואת גודל הגוף שלי, הרגשתי שהייתי מכוערת, מבוגרת ושמנה. ידעתי ש"הצד השני" היה טוב יותר מזה, אז החלטתי לשוב לשם. רציתי למות, אז מתתי. לא היתה לי דרך לדעת אם מתתי, בדיעבד ידעתי שסימני החיים שלי פסקו, והגוף שלי נפל.

    הפעם, כשעזבתי את הגוף, אני זאת שנעתי, ולא הסביבה, ונעתי במהירות. בהתחלה דרך החלק העליון של הראש, ואז דרך הגג של הבית ששכרתי, כשאני מבחינה בכל מולקולה של חומר בתקרה ובגג כשעברתי, והרגשתי כמה מסקרן היה להיות בעלת ראיית רנטגן.

    התרוממתי הרחק אל השמיים הליליים, עם יקום של כוכבים מתבוננים, כשכדור הארץ הופך לכדור עגול קטן יותר ויותר. המהירות שלי הואצה, עד שעמוק בתוך הגודל של מה שנראה כמו נצח, ראיתי סדק של אור בוהק, נראה קצת כמו "שפה" (LIP). כשהתקרבתי שפת האור נפתחה מעט, מספיק כדי לאפשר כניסה, אבל הכניסה הזו היתה יותר כמו ספיגה, כאילו פתאום נקלעתי לשדה-אנרגיה (FORCE FIELD, מושג שמשמעותו בדר"כ שדה הגנתי של אנרגיה, או כוח מסוים), ולא היתה לי ברירה אלא לשתף פעולה. ה"שדה" הזה השתרע למרחק מסויים בחלל, ורחוק מה"שפה". הרגשתי כאילו ריח של אוזון (דומה לריח של ניצוצות חשמל), מאוד "שטוח" ככל שהתקרבתי. חלקיקים של זוהר מנצנץ חלחלו לנוכחות השדה. כשהייתי מוקפת בשדה, הרגשתי כאילו בחיבוק של אהבה.

    הכרתי מדיטציות באופן אישי, וגם לימדתי אותן, כך שאורות "שמימיים", אורות לבנים וכיו"ב היו מוכרים לי. האור שבתוך השפה לא היה דומה לאלה. הוא היה עז יותר, חודר יותר, קורן יותר וחזק יותר – זוהֵר באופן מדהים יותר מזוהַר – עולה על כל נקודת השוואה שאני יכולה לתת. לא יכולתי לאתר מקור, כי האור הופיע בכל מקום בעוצמה אחידה.

    הרגשתי הקלה. הייתי היכן שרציתי להיות – בתוך האושר! בתוך העונג העליון!
    ההלם של ההמשך, הפסיק כל תנועה שלי, והשאיר אותי מלאה יראת-כבוד. מה שראיתי מופיע לנגדי היו שתי מאסות ענקיות, כבירים בצורה בלתי אפשרית, מסתחררות במהירות גבוהה, ונראות לשאר העולם כמערבולות (Cyclones, ציקלונים, הכוונה למערבולות-רוח שנראות כמו טורנדו, רק רחבות בהרבה), כשמערבולת אחת הופכית למערבולת האחרת, כמו צורה של שעון חול.
    המערבולת העליונה הסתובבה בכיוון השעון, בעוד שהמערבולת ההופכית למטה, נעה נגד כיוון השעון. במקום שבו הקצוות של שתי המערבולות היו צריכים לגעת האחת בשנייה, אך לא נגעו, נפלטו לכל הכיוונים זיקים של כוח קורן, לא אור, כח, "כוח"!

    שתי המערבולות היו עבות ונפוחות, בלי צדדים חלקים כפי שהיה אפשר לשער בהתחשב לקצב הסיבוב המסחרר שלהן. למרות שהכיוון של התנועה שלהם היה בבירור מימין לשמאל אצל העליונה, ומשמאל לימין בתחתונה, כל מערבולת הכילה את נוכחות התנועה של חברתה, והוסיפה סיבוב פנימי נפרד משלה. נראה שהכוח התלת-כיווני הזה יצר את הסיבוב האדיר, יחד עם רושם של שכבתיות לאורך פני השטח החיצוניים של המערבולות …

    בתוך המערבולת העליונה, לכיוון שמאל למעלה, ראיתי את העצמי שלי כפיליס, בקושי בגודל של חלקיק, אך עדיין שניתן לזהותו. מונחות על העצמי-שלי-כפיליס היו כל הגלגולים הקודמים שלי, והגלגולים הבאים שלי, מתרחשים באותה העת, באותו המרחב כמו חיי הנוכחיים. מסביבי היו אנשים אחרים שהכרתי, ואותו הדבר היה גם אצלם. מסביבם היו עוד אנשים, ועוד ועוד, עד שהגעתי להבנה שכל צורות החיים היו בתוך המערבולת, ואותו הדבר התרחש עבור כל אחד, ועבור כולם.

    אעפ"כ, אף אחד ושום דבר לא ביצע שום תנועה "אמיתית" פרט להתרחבות והתכווצות, כאילו כל החיים בנוסף לסביבה שבה הם התקיימו – – – נשמו (התנועה הפיזית היחידה שמישהו או משהו עשה, היתה להתכווץ ולהתרחב. לא היה למעלה או למטה, ימין או שמאל, קדימה או אחורה. היה רק פנימה והחוצה, כמו נשימה, כאילו היקום וכל הבריאה נשמו: שאיפה/נשיפה, כיווץ/הרחבה, פנימה/החוצה, כבוי/דלוק)
    .
    מה שנראה כתנועה, שצורות החיים שיחקו את התפקידים שקיבלו, היה למעשה אשליה אופטית/תפיסתית, בדומה להולוגרמה, אלא שהיא נוצרה ע"י מה שזיהיתי כתנודות גל פועמות, מופעלות ע"י תודעות פרטיות ושיתופיות.

    אם איזושהי צורת-חיים שינתה את התבנית הכוללת של תרחיש אישי, וכמה עשו זאת בזמן שהתבוננתי, ה"עבר" כמו גם ה"עתיד" השתנה עבור אותו הפרט, ואחרים שהושפעו. ראיתי שלמרות שכל צורת-חיים היתה לאמיתו של דבר העצמי-האישי שלה, כל אחת גם היתה מחוברת לכל האחרים ע"י רשת ארוגה שהורכבה מפתילים בוהקים תוססים של אור.

    ומה שהתרחש בתוך המערבולת העליונה, התרחש גם בתוך המערבולת התחתונה. כמו למעלה – כך למטה. במילים אחרות, העצמי-שלי-כפיליס בנוסף לכל צורות החיים האחרות, למעשה איכלסו את שתי המערבולות, ובאותו היחס, באותו המצב, ובאותה העת. המערבולת התחתונה, אם כן, לא היתה אלא השתקפות ראי של העליונה. הרושם של המחזה הכללי היה אצלי בהתחלה כאילו הד ענקי מילא רוחב של קניון ענק.

    הכוח העצום של הסיבוב המערבולתי יצר פעילות נגד ליד כל הקצוות החיצוניות של המערבולת, ובתהליך הזה תבנית אנרגיה שונה נוצרה. התבנית הזו תפסה מקום משמאל ומימין למערבולות, ונראה איכשהו שהיתה המקור לחושך ואור כתוצרי-לוואי של קיומה. לכן, חשיכה התפתחה משמאל, בעוד שאור התגלה מימין.

    המחזה הזה הראה לי, שחושך ואור, תוצרי-לוואי של המערבולות המסתחררות, היו "חותמות" הפוכות של אותו התהליך. הם סיפקו את המנגנון הנחוץ ואת הניגודיות, כדי לאפשר חוויה של מימוש בדרך משמעותית. הגעתי להבנה שחושך ואור היו השתקפויות משותפות (corollary reflections), הנובעות מפעולת הבריאה שללא הרף בוראת מחדש ומשנה את עצמה. הרגשתי כאילו הייתי עדה לבריאה בנקודת המרכז שלה, השער לנצחים לא ידועים.

    ההתבוננות הזו התמשכה לאורך מה שנראה כשעות אין-ספור, אולי יובלות, כשהבטתי באושר מופלא כמה גדולה היתה הבריאה, מה היא היתה, הסודות שהיו בה, הדרך שבה היא פעלה, איך ולמה, האמת על אלוהים. זה לא היה חזיון, למרות שאח"כ כיניתי זאת כך. זה היה ממש כאן ועכשיו, אמיתי!

    הזיקים של הכוח הקורן, הזיקים החודרים הללו שנבעו ללא הרף מהמרכז, מנקודת האמצע, תפסו את תשומת לבי. היה נראה שהם מציעים לי דרך כניסה לכל מה שהוא אלוהים. אז החלטתי להצטרף אליהם, ולנוע ישירות אל ליבת נקודת המרכז. סופסוף אוכל לשוב לאלוהים מאיפה שבאתי. אלוהים!

    הכוח שבא מהמקום הזה היה כה כביר, וההקרנה שלו כל כך עזה וחזקה, שזה היה מכאיב להסתכל ישירות עליו, ולכן, מה שראיתי ממנו היה ממבטים חטופים מהירים שלי הצידה. זה היה המקום שאליו רציתי ללכת, בלי קשר למשמעות האפשרית של הבחירה הזו. היתה לי הרגשה שהמקום הזה, החלל הזה, יוביל איכשהו לאלוהים. רציתי להכיר את אלוהים. רציתי לדעת מהו אלוהים, ולכן נעתי לעבר הזיקים.

    …כשהייתי קרובה מספיק לליבת המרכז עד שהרגשתי את העוצמה החודרת של כל זיק וכמעט התעוורתי מהזוהר, נוכחות אוהבת מנעה ממני להתקרב, ואז התחלתי לשמוע את קולו של בני, קלי. הקול שלו תפס את תשומת לבי. כשניסיתי להקשיב יותר, היססתי. למרות שלא שמעתי שום מילים, רק קול, היה משהו מאוד בלתי רגיל בקול שלו. לא שמעתי קול של בן האוהב את אימו. שמעתי במקום זה קול של אדם שנותן אהבת חינם לאדם אחר, בגלל שבחר בכך, לא בגלל שהיה צריך, או בגלל שציפו ממנו לכך. היה זה קול של אדם שנותן במלואו, בלי הסתייגות, בלי ספק, בלי ציפייה או צורך, בלי תנאים או הגבלות. היתה רק אהבה. אהבה כל כך עשירה, חמה, רעננה ושמחה, כל כך נדיבה ומקיפה, שנראה שהיא המתנה הגדולה מכל המתנות: אהבה ללא תנאים!

    כל כך שמחתי לגלות שכזה דבר יכול להתקיים בעולם הגשמי, עד שכך נעתי מהמערבולות, מהקצה של עולם האור הזה שהקיף אותי, וחזרתי לשמיים הליליים ולבית שלי, עד שנכנסתי לגופי מחדש דרך הראש, והתכווצתי כדי להתאים את עצמי לגוף…